Header afbeelding
Huisartsenpraktijk Harmelen / Vleuterweide
Kerkweg 2 3481CR
Harmelen

Denkt u een blaasontsteking te hebben?

Denkt u een blaasontsteking te hebben? Lees dan de onderstaande informatie.

contact opnemen: Heeft u last van koorts/ flankpijn/ziek/acute verwardheid raden we u aan dezelfde ochtend
telefonisch contact op te nemen met de praktijk. Dan kan het zijn dat er een lichamelijke beoordeling door de dokter nodig is.
Urine brengen: De eerste ochtendurine opvangen in een schoon potje en voor 10.00 uur bij de balie afgeven aan de doktersassistente.
De uitslag: U kunt in de middag na 14.00 uur contact opnemen met de praktijk om de uitslag op te vragen. U kunt ook bij het inleveren ook aangeven dat u de uitslag zelf terugleest in uw online dossier.
Vervolgonderzoek: Regelmatig is de eerste uitslag niet doorslaggevend en wordt de urine 24 uur in een stoof gezet. U wordt
gevraagd de volgende dag opnieuw na 14.00 uur terug te bellen of u kunt kiezen voor de optie om de uitslag online in uw dossier te lezen. Soms is het nodig om de urine naar het laboratorium te verzenden voor een kweek en verder onderzoek.
Kosten: Het urine onderzoek in de praktijk kunnen wij direct declareren bij uw zorgverzekeraar. Wordt uw urine doorgestuurd voor een kweek naar het laboratorium dan vallen deze kosten onder het eigen risico. Een urinekweek wordt alleen om medische reden aangevraagd. Denk hierbij aan onderliggende ziekte of bij herhaalde urineweginfecties. Meer informatie over de kosten van het eigen risico leest u op de pagina eigen risico, zorgkosten en declaraties.
Klachten Blaasontsteking: pijn bij/ na het plassen, kleine beetjes plassen, vaker plassen, klachten van de onderbuik/ – rug.
Wanneer is urine onderzoek niet zinvol? Bij alleen riekende urine, ander gedrag bij een oudere (zonder plasklachten) of wanneer u een permanente urinecatheter heeft is urineonderzoek niet zinvol. Wij raden u aan contact op te nemen met de praktijk bij koorts, flankpijn, ziek zijn, acute verwardheid.